X

Thank you for sharing!

Your article was successfully shared with the contacts you provided.
In a libel lawsuit, the Church of Scientology failed to show actual malice by a writer for Time magazine, which published an expos� of the organization in 1991, the 2nd U.S. Circuit Court of Appeals has held. The appeals court, in a suit filed over the Time cover story “Scientology: The Cult of Greed,” also said that no reasonable jury could find that reporter Richard Behar published allegations about a stock scam and murder-suicide involving members of the church “with purposeful avoidance of the truth.” The court’s decision in Church of Scientology International v. Behar, 98-9522, affirmed the ruling of U.S. District Judge Peter K. Leisure of the U.S. District Court for the Southern District of New York, who, after two and a half years of discovery, dismissed the libel complaint. Because the church had conceded it was a public figure, Leisure had ruled that it could not meet the heightened standard for showing actual malice under libel law. Behar’s 10-page article criticized Scientology as a “ruthless global scam” posing as a religion that survived “by intimidating members and critics in a ‘Mafia-like’ manner.” One allegation in the story, denied by the church, was that church member Steven Fishman stole stock confirmation slips in order to join dozens of successful securities class action lawsuits. Behar reported that Fishman spent almost a third of the million dollars he made from the stock scam on Scientology books and tapes, and when he was caught, was instructed by the church to kill a psychiatrist that he had confided in, Dr. Uwe Geertz, and then kill himself. The 2nd Circuit agreed with Judge Leisure that the church could not make a showing of actual malice in publishing either the stock scam or murder-suicide allegations, which were included in the story after interviews with the participants, including Fishman and Geertz. “[T]he article does not present Fishman’s claim as undisputed fact, but rather makes clear that Scientology denies the truth of Fishman and Dr. Geertz’s charges,” said Chief Judge John M. Walker Jr., writing for the appeals court. “In view of the extensive research Behar conducted and the fact that the death threat was accurately reported as an allegation, we agree with the district court that no reasonable jury could find” Behar was purposefully avoiding the truth in publishing the allegations. REPORTS OF INTIMIDATION Other statements from the article that the court found fell short of actual malice were the “Mafia-like” allegation; a second that called the group “classically terroristic,” and a third that read: “Those who criticize the church — journalists, doctors, lawyers and even judges — often find themselves framed for fictional crimes, beaten up or threatened with death.” Another allegation concerned the suicide of a man named Noah Lottnick. Behar had written that “The Lottnicks lost their son, Noah, who jumped from a Manhattan hotel clutching $171, virtually the only money he had not yet turned over to Scientology. His parents blame the church and would like to sue but are frightened by the organization’s reputation for ruthlessness.” The church had argued that Behar had a negative view of Scientology, and in the words of Judge Walker, “that his bias pervaded the investigation and caused him to publish false and defamatory statements” about the church — a claim Judge Leisure found unsupported by the evidence. Moreover, Leisure said that the church had failed to show inadequate investigation on the part of the reporter. Both findings were upheld by the 2nd Circuit. Judges Jose A. Cabranes and Fred I. Parker joined in the opinion. Burt Neuborne, of counsel, and Eric M. Lieberman, Andrew J. Fields and Scott T. Johnson, of New York’s Rabinowitz, Boudin, Standard, Krinsky & Lieberman, represented the Church of Scientology International. Floyd Abrams, Dean Ringel and Janet A. Beer, of New York-based Cahill Gordon & Reindel, along with Robin Bierstedt of Time Inc., represented Behar, Time Warner Inc., and Time Inc. Magazine Company.

This content has been archived. It is available exclusively through our partner LexisNexis®.

To view this content, please continue to Lexis Advance®.

Not a Lexis Advance® Subscriber? Subscribe Now

Why am I seeing this?

LexisNexis® is now the exclusive third party online distributor of the broad collection of current and archived versions of ALM's legal news publications. LexisNexis® customers will be able to access and use ALM's content by subscribing to the LexisNexis® services via Lexis Advance®. This includes content from the National Law Journal®, The American Lawyer®, Law Technology News®, The New York Law Journal® and Corporate Counsel®, as well as ALM's other newspapers, directories, legal treatises, published and unpublished court opinions, and other sources of legal information.

ALM's content plays a significant role in your work and research, and now through this alliance LexisNexis® will bring you access to an even more comprehensive collection of legal content.

For questions call 1-877-256-2472 or contact us at [email protected]

 
 

ALM Legal Publication Newsletters

Sign Up Today and Never Miss Another Story.

As part of your digital membership, you can sign up for an unlimited number of a wide range of complimentary newsletters. Visit your My Account page to make your selections. Get the timely legal news and critical analysis you cannot afford to miss. Tailored just for you. In your inbox. Every day.

Copyright © 2020 ALM Media Properties, LLC. All Rights Reserved.